Content 2019-07-29T15:18:57+00:00

Rankingfactor: Content

Wat wordt er verstaan onder content?

De meest voor de hand liggende categorie die belangrijk is bij zoekmachine optimalisatie is de content van je website. Dit wil zeggen: de teksten die jij op je website hebt staan. Hoe relevanter deze content, hoe beter zoekmachines als Google je zullen waarderen. Naast tekst is het ook belangrijk dat je andere content zoals afbeeldingen en video’s aan je website toevoegt. Dit moet ook weer in de juiste verhoudingen/mix op de website aanwezig zijn. Daarnaast is gebruiksvriendelijkheid van de website één van de belangrijkste factoren en staat hoog aangeschreven bij de beoordeling van jouw website. Het is dan ook van belang dat je websitestructuur goed is opgebouwd en voorzien is van de juiste elementen zodat een gebruiker op een gemakkelijke en natuurlijke manier door de website kan gaan. Belangrijke zaken die je hierin kunt meenemen zullen kort worden toegelicht.

Content is meer dan alleen tekst

Metatitle en headings

De metatitle kun je zien als de titel van een specifieke websitepagina. De bot van Google (deze indexeert websites op frequente basis) kijkt bij het analyseren van jouw pagina als eerste naar de titelpagina. Aan de hand van deze titel bepaalt hij waar je stuk over zou moeten gaan. Verder is het belangrijk om op de pagina’s zelf gebruik te maken van de verschillende (sub)koppen (beter bekend als headings). Ook deze headings gebruikt Google om een inschatting te maken van de inhoud van de pagina.

Weergave van meta title in zoekresultaat google

Keywords, title tag en metabeschrijving

Het verwerken van termen (keywords) waarop jij gevonden wilt worden in zoekmachines is een van de manieren om de teksten op de website te optimaliseren. Het is hierbij wel van belang dat de zoektermen die je gebruikt in de tekst passen en dus relevant zijn aan de inhoud. Let hierbij wel op dat het geen overkill aan zoektermen wordt, dat straft Google weer af.
Het algoritme van Google kent op een aantal plekken op de pagina meer waarde toe aan tekst dan op de rest van de pagina. Het is aan te raden om de keywords ook juist op deze plaatsen te verwerken. Zo word bijvoorbeeld het begin en het einde van een alinea hoger gewaardeerd en zijn de paginatitel (title tag) en (sub)koppen belangrijk. Daarnaast kun je beïnvloeden hoe de webpagina’s worden omschreven en wat getoond in de organische zoekresultaten. Dit doe je door een zogeheten metabeschrijving toe te kennen aan webpagina’s. Ook in de meta beschrijving kan je de keywords weer – in de juiste mate – terug laten komen voor een betere vindbaarheid in Google.

Alt attributes en meta data

Zoals eerder genoemd zijn afbeeldingen en video’s een waardevolle toevoeging voor je website. (in de juiste verhouding!) Wanneer je dit type content op je website plaatst dien je rekening te houden met het gegeven dat zoekmachines niet kunnen zien. Om ervoor te zorgen dat de zoekmachines jouw afbeeldingen en video kunnen meenemen in het beoordelen (algoritme) dien je deze te voorzien van een juiste verwijzing. Deze verwijzing wordt voor afbeeldingen aangeduid als ‘alt tekst’. (Embeded) video’s kun je voorzien van zogenaamde ‘meta data’ waarbij je een titel, beschrijving en eventueel labels aan de video kan meegeven.

Vragen of opmerkingen

Wil je meer informatie hebben over de Rankingsfactoren in Google Adwords of heb je een andere vraag of opmerking? Neem contact met ons op 020 – 757 0800 of via onderstaande button.

Contactformulier