Techniek 2019-07-29T15:18:57+00:00

Rankingfactor: Techniek

Techniek

Bij het optimaliseren van jouw website voor organische zoekresultaten gaat het niet alleen om de (relevante) content die een bezoeker op je website ziet maar ook om de techniek die er achter zit. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een zoekmachine goed jouw website kan analyseren. Het analyseren van jouw website door een zoekmachine wordt ook wel crawlen genoemd. Er zijn verschillende manieren die je kunt toepassen om het voor een zoekmachine makkelijk te maken om jouw website goed te kunnen crawlen. Bij het crawlen wordt er diverse informatie van de website opgeslagen zodat er – indien iemand iets zoekt binnen Google – snel bekeken kan worden of jouw website in de resultaten getoond moet worden. (dit noemen ze ook wel indexeren) Om het indexeren te bevorderen kun je door middel van techniek verschillende obstakels voor de zoekmachine weghalen, oftewel; je kunt het makkelijker maken om jouw website snel en goed te kunnen indexeren. Je kunt hierbij denken aan het beschikbaar stellen van een (correcte) XML Sitemap en Robots.txt.

XML Sitemap & Robots.txt

Door het beschikbaar te hebben van een XML Sitemap stel je de zoekmachine in staat om snel de inhoud en structuur van je website in kaart te brengen. Verder kan er informatie (metadata) in de XML sitemap worden gezet over bijvoorbeeld het belang van een specifieke pagina ten opzichte van andere pagina’s op de website, of wanneer de pagina voor het laatst is bijgewerkt. De XML Sitemap kan worden gezien als de inhoudsopgave van een website en bevorderd een snelle toegankelijkheid zodat Google je website snel en effectief kan indexeren.

Een robots.txt is een tekstbestand waarin je aangeeft welke delen van jouw website niet toegankelijk zijn voor de zoekmachines. (oftewel; welke je niet geïndexeerd wilt hebben) Denk hierbij aan pagina’s die je vanwege de inhoud liever niet geïndexeerd ziet of bijvoorbeeld pagina’s met lage kwaliteit of dubbele content. Verder geeft de robot.txt ook aan op welke locatie de XML Sitemap te vinden is.

HTTPS

Als je regelmatig op het internet surft is het je wellicht opgevallen dat er in de adresbalk http:// of https:/ in de adresbalk staat. HTTP(S) staat voor ‘HyperText Transfer Protocol (Secure)’ en zorgt ervoor dat de internetbrowser waarmee je werkt kan communiceren met de server waarop de opgevraagde website staat en deze aan jou getoond wordt. Iedere keer dat jij naar een pagina gaat verzoekt de HTTP om een bepaald stukje informatie (data).

De communicatie die je uitwisselt kan gevoelige informatie bevatten. Dit zijn bijvoorbeeld websites waar je producten kan kopen en afrekenen en omgevingen waar accountgegevens ingevuld moeten worden (dataprivacy). Om deze informatie te beveiligen kun je gebruik maken van HTTPS url. Deze websites zijn beveiligd met een zogeheten SSL Beveiliging en zijn te herkennen aan een slotje naast de adresbalk en het hebben van een https-URL in plaats van een http-URL. Websitebezoekers op een website met een SSL beveiliging maken een beveiligde verbinding maken met de server.

Google heeft onlangs kenbaar gemaakt dat het hebben van een extra laag van beveiliging op websites ten positieve wordt meegenomen in de rankings.

Meer informatie

Wil je meer informatie hebben over de Rankingsfactoren in Google Adwords en wat jij kunt doen om je positie te verbeteren? Neem contact met ons op 020 – 757 0800 of via onderstaande button.

Contactformulier